Co ile wymienia się filtr paliwa? Czyli wymiana filtrów w samochodzie
Żeby zapobiegać awariom auta konieczne jest jego regularne serwisowanie, zgodne z zaleceniami producenta. W przypadku, gdy nie czujemy się pewnie, by samemu wykonać najprostsze z nich we własnym garażu, nadal możemy zainteresować się tym, co ile kilometrów lub czasu zmieniać podstawowe filtry.
Filtr oleju
Jest najmniej problematycznym filtrem. I powinien być wymieniany przy każdej wymianie oleju, czyli minimum raz w roku lub co około 15 oookm. Zmieniamy go tak często, ponieważ zarówno olej, jak i sam filtr mają małą chłonność na zanieczyszczenia. Zadaniem takiego filtru jest ograniczenie ilości zanieczyszczeń wewnątrz silnika, które dostają się do oleju silnikowego.
Filtr paliwa – co ile wymienia się filtr paliwa?
Do zmiany tego filtra dochodzi głównie zapobiegawczo, w celu uniknięcia problemów z pracą silnika. Następuje to również w celu uchronienia takich elementów jak pompa wtryskowa lub by zapobiec zapchania listwy paliwowej. Częstotliwość wymiany filtra paliwa zależy głównie od tego, czy mamy diesla czy benzynę. Nasuwa się więc pytanie: co ile wymienia się filtr paliwa? W obu przypadkach poziom trudności wymiany jest podobny. W silniku wysokoprężnym (diesla) filtr paliwa warto zmieniać raz do roku, przed zimą. Podyktowane jest to tym, że w tym okresie w filtrze odkład się więcej wody, ciężkich frakcji oleju, a nawet parafiny, co mogłoby skutkować problemami z rozruchem silnika. W silnikach benzynowych filtr paliwa zmieniamy co kilka lat lub około 40 000km.
Filtr powietrza
Osłoną napędu auta przed wpływem środowiska jest filtr powietrza. Dostarcza on do silnika powietrze niezbędne w procesie spalania, jak i zabezpiecza przed uszkodzeniami takimi jak wpadnięciem drobin piasku do komory spalania. Ten filtr można zmienić praktycznie nie brudząc rąk. On warto zmieniać co 30 000km, lub biorąc pod uwagę nasz klimat, raz w roku.
Filtr kabinowy
Jeżeli parują Ci szyby, masz nieprzyjemny zapach wewnątrz auta, lub czujesz, że Twoje nawiewy tłoczą zbyt mało powietrza – zapewne masz zanieczyszczony filtr kabinowy. Jest on ważny nie tyle dla funkcjonowania auta, co dla komfortu pasażerów. Zbytnie odwlekanie w czasie zmiany tego filtra może powodować problemy zdrowotne, nasilać alergie, uczulenia lub astmę. Na rynku Istnieją wersje z węglem aktywnym, który pochłania nieprzyjemne zapachy z zewnątrz i spowalnia rozwój mikroorganizmów. Filtr kabinowy zmieniamy przynajmniej raz w roku lub co około 15 oookm.
Filtr cząstek całych
Jedyny filtr, który ciężko zmienić samemu. Jego inna nazwa to DPF lub FAP. Jest montowany głównie w dieslach. Ma za zadanie oczyszczać spaliny z sadzy. Wymienia się go głownie u mechanika, poważ wiąże się to z skomplikowanym procesem regeneracji lub wymiany tego filtra. Taki serwis może oscylować w kwotach 500-14 000zł. Wszystko zleży od auta i jego konstrukcji. Trwałość takiego filtra określa się zwykle na 160 000km.
Regularność i systematyczność jest kluczem do jak najdłuższej sprawności naszego auta. Z tego powodu warto stosować się do zasad regularnej zmiany filtrów, dzięki czemu unikniemy ewentualnych dodatkowych napraw, spowodowanych negatywnym wpływem zepsutego filtra na inne elementy pojazdu.
Najnowsze komentarze